Ένας αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού στέφεται με επιτυχία όταν διοργανώνεται με απόλυτη ασφάλεια. Η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης Αττικής (ΕΟΔA), εκπαιδεύτηκε με σκοπό να είναι «ετοιμοπόλεμη» σε τέτοιες περιπτώσεις.
Η πλήρης κατάρτιση των μελών κάθε οργανωμένου φορέα διάσωσης είναι απαραίτητη, καθώς μπορεί να προβεί σωτήρια σε περίπτωση ανάγκης. Και με δεδομένο το γεγονός αυτό, η ΕΟΔ Αττικής, δείχνοντας ευαισθησία και συνάμα υπευθυνότητα, έκανε το Σάββατο 28 Μαΐου (2011) πρακτική εξάσκηση στον απεγκλωβισμό πληρωμάτων αγωνιστικών αυτοκινήτων, σε περίπτωση ανάγκης μετά από ατύχημα.
Ενεργό δράση στο ράλι Ακρόπολις
Τα μέλη της ΕΟΔ Αττικής, συμμετέχουν ενεργά στις ομάδες εκτάκτου ανάγκης που θα βρίσκονται σε ετοιμότητα κατά τη διάρκεια του φετινού ράλι Ακρόπολις. Για το λόγο αυτό, μέλη της Ομάδας παρακολούθησαν την εκπαίδευση της FIA που έγινε στη Δημοκρατία της Τσεχίας. Πέραν όμως της θεωρίας, η εκπαίδευση και η προσομοίωση ενός ατυχήματος, δείχνει τον βαθμό ετοιμότητας των ανθρώπων της ομάδας διάσωσης. Λόγω της σπουδαιότητας του κάθε αγώνα των μεγάλων παγκόσμιων πρωταθλημάτων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, συμβιβασμοί σε θέματα ασφάλειας πληρωμάτων και θεατών δεν γίνονται. Κάθε μέλος των ομάδων διάσωσης και εκτάκτου ανάγκης των αγώνων ράλι που περιλαμβάνονται στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος, έχει στο ενεργητικό του αρκετές ώρες εκπαίδευσης στην ειδικότητά του, θεωρητικά και πρακτικά. Παρ’ όλα αυτά, η εκπαίδευση δεν σταματά για κανένα μέλος, ανεξάρτητα από την εμπειρία και γνώση που διαθέτει.
Πρόβα τζενεράλε
Περίπου 20 μέλη της ΕΟΔ Αττικής, βρέθηκαν το Σάββατο 28 Μαΐου (2011) στις εγκαταστάσεις της Gikas Motorsport, όπου, χρησιμοποιώντας το αγωνιστικό της αυτοκίνητο, έκαναν την τελική τους «πρόβα» στην περίπτωση ανάγκης απεγκλωβισμού πληρώματος αγωνιστικού αυτοκινήτου. Εκεί, ο πολύπειρος γιατρός κ. Νίκος Παππάς, ένας εκ των γιατρών του ράλι Ακρόπολις που συνήθως βρίσκεται πλήρωμα στο ελικόπτερο εκτάκτου ανάγκης του αγώνα, έδειξε στους εκπαιδευόμενους και στην πράξη, όλα τα βήματα που πρέπει να γίνουν, έτσι ώστε να τελεσθεί με απόλυτη ασφάλεια ο πιθανός απεγκλωβισμός.
Τα βασικά συστατικά μιας ασφαλούς διάσωσης
Εμείς, βρεθήκαμε εκεί μαζί με τα μέλη της ΕΟΔ Αττικής και καταγράψαμε καρέ-καρέ την εκπαίδευση. Αυτό που κρατήσαμε ως βασικό μέλημα σε μία ενδεχόμενη διάσωση, είναι το ασφαλές πεδίο. Αν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μία απόλυτα ασφαλή δράση των μελών διάσωσης, απλά, δεν γίνεται επέμβαση, μέχρι να πιστοποιηθεί το ασφαλές πεδίο. Συνήθως, γι’ αυτό φροντίζει το Πυροσβεστικό Σώμα, που διαθέτει πληρέστερο εξοπλισμό και αναλόγως εκπαιδευμένο προσωπικό. Όταν το πεδίο δράσης είναι ασφαλές, γίνεται μια πρώτη εκτίμηση της κατάστασης του πληρώματος, κι ανάλογα των αναγκών, ακολουθεί ο απεγκλωβισμός των θυμάτων. Η διαδικασία είναι εύκολη και απλή, από τη στιγμή που θα γίνουν τα απαραίτητα βήματα ένα προς ένα.
Πρώτα απ’ όλα, γίνεται διακοπή του ηλεκτρικού κυκλώματος του αυτοκινήτου, κι αν είναι απαραίτητο, ενεργοποίηση του συστήματος πυρόσβεσης. Κατόπιν, προσεγγίζεται το θύμα, απασφαλίζεται από τις ζώνες και με προσεκτικές κινήσεις, αφαιρείται το HANS, λύνεται το κράνος και τοποθετείται το κολάρο. Με συγκεκριμένες κινήσεις, η ομάδα διάσωσης τραβάει το θύμα έξω και το τοποθετεί με προσοχή στο φορείο. Κατόπιν, ακολουθεί η μεταφορά του στο μέσο με το οποίο θα μεταβεί στη μονάδα άμεσης βοήθειας ή σε νοσοκομειακή μονάδα. Ο απεγκλωβισμός πληρώματος αγωνιστικού αυτοκινήτου επαναλήφθηκε αρκετές φορές απ’ όλους, ενώ έγινε το ίδιο και με χρήση του εξοπλισμού που διασφαλίζει πλήρη ακινητοποίηση αυχένα και σώματος.
.
Του Δημήτρη Σπυράκη
http://ixauto.gr/article.php?id=1569